Zadalne nauczanie

Zdalne nauczanie 14-18.12

Uczestniczące grupy:

W związku z zawieszeniem stacjonarnej działalności przedszkola udostępniam propozycje zadań edukacyjnych w ramach nauczania zdalnego na tydzień 14-18 grudnia 2020r.

Temat: PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT.

 

Zapoznanie dzieci z tekstem pt.: „Treflikowa Rodzina przygotowuje się do Świąt Bożego Narodzenia”

W domu Treflików od samego rana słychać krzątanie. Mama zagniata ciasto na pierniczki świąteczne, Treflinka foremkami wycina z ciasta serduszka, gwiazdki, grzybki, nawet choinkę wycięła i małego aniołka.

Teraz trzeba włożyć do nagrzanego piekarnika i gotowe. Piekarnik jest na prąd i pomoże upiec pierniczki. Teraz mama zmiksowała masę lukrowa mikserem, prawdziwy pomocnik z tego miksera. Tatuś odkurza dom odkurzaczem.Treflik zakłada lampki na choinkę, ale będą się pięknie świecić .

  • Tatusiu skończyłem, krzyczy Treflik, włóż wtyczkę do kontaktu i rozświetlimy naszą choinkę
  • Trefliku! – mówi tatuś, założyłem też lampki na zewnątrz domu. Zobacz jak pięknie jest oświetlony nasz dom. Światełka wprowadzają wyjątkowy klimat świąteczny.
  • Zimą dzień jest krótki, zrobiło się ciemno, więc potrzebne jest światło – powiedziała Treflinka i nacisnęła magiczny pstryczek elektryczek, który od razu sprawił, że w domu zrobiło się jasno.
  • Trzeba jeszcze umyć okno powiedziała mama i zabrała myjkę ciśnieniową. Myjka do okien wcześniej ładowała swój akumulator, podpięta wtyczką do kontaktu z prądem.
  • O tak będzie łatwiej i szybciej, z radością oznajmiła Treflinka i zaczęła myć okno myjką.
  • Mamusiu, nagle posmutniała Treflinka …moja sukienka jest cała ubrudzona cukrem pudrem, zobacz sama…
  • Nie martw się Treflinko – uśmiechnęła się mama. Zaraz włożymy ja do pralki i będzie znowu czysta.
  • Mamusiu włączyłem radio – oznajmił Treflik– właśnie słychać w nim jak śpiewają kolędy.

Świąteczne porządki trwają od rana, każdy ma obowiązek do wykonania. Lecz, gdy się gwiazdka zjawi na niebie cała rodzina będzie dla siebie. Usiądą razem w świetle lamp nocy, kolędy śpiewając, aż do północy. Potem pozmywać trzeba naczynia, kto w tym pomoże? na prąd maszyna. Zmywarka zmyje naczynia sama, a my pójdziemy sobie do spania.

Mały pstryczek elektryczek ma swych zadań wiele.

Kontakty pełne wtyczek, prąd w nich płynie przyjaciele.

Prąd ułatwia wszystkim życie wie to każdy z nas.

Prąd wieczorem i o świcie zawsze jest wśród nas. Więc nie wtykaj do kontaktu żadnych dziwnych rzeczy i uważaj bo prąd niebezpieczny jest dla dzieci.

 

~ Jolanta Zapała 

Rozmowa na temat treści: 

-Dlaczego Treflikowa rodzinka od rana była bardzo zajęta? 

-Co robiła Treflinka? – Co robił Treflik? 

  • Jakich sprzętów używała rodzinka do porządkowania domu?
  • Jakich urządzeń na prąd używała rodzinka do przygotowań świątecznych?
  • Gdzie płynie prąd?
  • Dlaczego prąd jest niebezpieczny?

 

Pierniczki – zachęcamy do wykonania świątecznych pierniczków wspólnie z dziećmi. 

W celu wykonania pierników zachęcam Państwa do zapoznania się z przepisem na masę oraz lukier Pani Igi

Sarzyńskiej (gotowy przepis znajdziecie Państwo w Internecie po wpisaniu hasła – piernikowe cudeńka Iga Sarzyńska). Pierniczki można nie tylko zjeść, ale również podarować komuś w prezencie lub ozdobić nimi choinkę 🙂

 

Dom pachnący pomarańczą – propozycja wykonania przepięknej,  naturalnej ozdoby świątecznej. 

Do wykonania tej ozdoby potrzebne będą pomarańcze, goździki  i sznureczek. Pomarańcze kroimy w plastry i wbijamy w nie goździki,  a następnie odkładamy do wysuszenia na grzejnik (2-3 dni) lub  do piekarnika nagrzanego do 80 stopni (pomarańcze należy co jakiś czas  obracać, aby się nie przypaliły). 

Na wysuszone pomarańcze nawlekamy sznureczek wg własnego uznania  i GOTOWE! 

Łańcuch na choinkę – wykonanie pracy z papieru

Potrzebne materiały: kolorowe kartki papieru, nożyczki, klej. 

Na kolorowych kartkach papieru rodzic rysuje linie tej samej grubości. Dziecko wycina paseczki, a następnie poprzez sklejenie brzegu paska tworzy koło. Drugi paseczek należy przełożyć przez koło i również skleić na brzegach. Czynność powtarzamy do momentu powstania kolorowego łańcucha. 

 

 

 

Renifer – praca plastyczna 

Potrzebne materiały: rolka po papierze toaletowym lub ręczniku kuchennym, kolorowe kartki, szablony. 

Sposób wykonania: rolkę po papierze oklejamy brązowym papierem, rogi wycinamy (szablon poniżej) i przyklejamy u góry rolki, wycinamy dwa średnie białe koła i dwa małe czarne koła – tworzymy z nich oczy, duże koło posłuży za nos, opcjonalnie można dorysować pisakiem buzię. 

(Do wycięcia nosa i rogów najlepiej użyć kartki w kolorze czerwonym 🙂 )

 

Słuchanie opowiadania pt.: ”Dziwny dom” 

Wracamy ze spaceru. Moja mama i ja. Idziemy sobie, idziemy, rozmawiamy sobie, rozmawiamy i wolnym krokiem zbliżamy się do naszej ulicy. A tam…

…Nie ma naszego domu! Zniknął! Na jego miejscu stoi stara, dziwna drewniana chatka.

  • Mamo, co się stało z naszym… – przerywam i spoglądam na mamę. Mamo, czy ty to widzisz?
  • Co mam widzieć, kochanie? Dlaczego masz taką zdziwioną minę? – mama uważnie mi się przygląda. Czy coś się stało?
  • Mamo, nasz dom… Jest zupełnie inny… Ktoś go zamienił…
  • Nie zauważyłam – mówi mama i wkłada do zamka ogromny, metalowy klucz. Gdy go przekręca, żeby otworzyć drzwi, słychać trzaski i chrzęszczenia.

Ostrożnie popycham drewniane, ciemne drzwi zrobione z desek i boję się wejść do środka. Nad moją głową wisi wielka pajęczyna, a na niej siedzi ogromny czarny pająk i właśnie zjada resztę swojego śniadania. – Mamo, co to jest? – pytam i chwytam mamę za rękę. Dlaczego mama wcale się nie dziwi? Co to wszystko znaczy? Chyba ktoś zaczarował moją mamę i nasz dom… Ale to nowe mieszkanie wcale mi się nie podoba…  Mama odsuwa nogą wielki kamień, leżący tuż przy drzwiach i wchodzi do środka. Bardzo się boję i chce mi się płakać. To nie jest nasz śliczny domek… Ja chcę do siebie do pokoju! Wchodzę za mamą do środka i przyglądam się ciemnym ścianom. Widać na nich pajęczyny i ślady kurzu, a na haku przy suficie wisi gniazdo os, z którego co chwilę wylatują bzyczące owady. 

Mama podśpiewuje pod nosem dziwną piosenkę, a ja podchodzę do drewnianego stołu z grubym blatem.

Widać na nim tłuste plamy i mnóstwo okruchów. Brudne talerze leżą jeden na drugim, a na nich siedzą wielkie, grube muchy i zlizują resztki jedzenia. Fuj! Nagle czuję, że coś dotknęło mojej nogi. Odskakuję od stołu i zaglądam pod stół.

  • Mamo, tu jest koza! – mówię z trudem, bo łzy cisną mi się do oczu.
  • Tak, kochanie. Przecież zawsze tu mieszka. A gdzie niby miałaby być? – śmieje się mama, mieszając w ogromnym osmolonym kotle jakąś paskudnie cuchnącą potrawę.
  • Mamo, co dzisiaj będzie na obiad? – pytam, próbując przejść pomiędzy pustymi butelkami i starymi gazetami, leżącymi na podłodze.
  • To co zwykle! – odpowiada uśmiechnięta mama, wkłada do kociołka brudną rękę i wyjmuje z niego garść czegoś, co wygląda jak jedzenie znalezione na śmietniku. – Pieczone pazurki jaszczurek i głowy karaluchów. – Mamo! Mamo! Ja się boję!

Dookoła robi się zupełnie ciemno. Widzę sufit i okno. Spoglądam w bok i po chwili dostrzegam jakąś dziwną sylwetkę, podchodzącą do mnie w blasku księżyca. – Mamo! Mamo! – wołam coraz głośniej.

  • Jestem tu! Nie bój się! – mama próbuje do mnie dojść, ale najpierw musi utorować sobie drogę przez zagraconą podłogę.

Przyglądam się temu, co przesuwa na bok… Klocki… Puzzle… Tenisówki… Kurtka… Hulajnoga… Zaraz! To przecież moje normalne rzeczy! Już nie jestem w tym starym, brudnym, drewnianym domu!

  • Mamo! Śniło mi się, że mieszkamy w okropnej chatce! Tam było pełno śmieci! I pająków!

I rzeczy na podłodze!

  • To był tylko zły sen… Nic się nie martw… A na wszelki wypadek jutro posprzątaj swój pokój. Żebym mogła do ciebie dojść, gdy znowu przyśni ci się coś złego…

Mama uśmiecha się do mnie, przytula mnie mocno, przykrywa miękką, pachnącą kołderką i daje mi cudownego mamowego buziaka. W czółko.

Rozmowa na temat opowiadania:

  • Co przyśniło się chłopcu?
  • Co powiedziała mama ?
  • Jakich zasad należy przestrzegać, aby w domu panował porządek?
  • Czy chciałbyś mieszkać w brudnym domu, jeść z brudnych talerzy, a wszędzie panowałby bałagan?
  • Czy przed świętami też należy robić porządki w naszych domach?
  • Jakie masz obowiązki w domu?
  • Co zazwyczaj robi się przed Świętami?

 

 

 

Zachęcam również do utrwalenia z dziećmi w domu tekstów kolęd, których uczyliśmy się na zajęciach. Poniżej wysyłam linki do niektórych z nich i załączam słowa – załącznik „Kolędy-teksty”.

 

  1. A Mikołaj pędzi: https://www.youtube.com/watch?v=6Bhq9tAk3Oc

 

  1. Choinko piękna jak las: https://www.youtube.com/watch?v=6ZDR1jbKY6k

 

  1. Skrzypi wóz: https://www.youtube.com/watch?v=1RdbMV265Bc

 

  1. Świeć gwiazdeczko, świeć: https://www.youtube.com/watch?v=xGW2AV8W3Zk

 

  1. Była noc: https://www.youtube.com/watch?v=379ZfZaXE

 

  1. Jeden dzień w roku: https://www.youtube.com/watch?v=QBF0F3haAZM

 

W załączniku „Litery” znajdziecie Państwo karty pracy z wprowadzonymi literami. 

 

 

 

 

Pliki do pobrania:

Kolędy-teksty

Litery