Zdalne nauczanie

Zdalne nauczanie – Gumisie

Uczestniczące grupy:

GUMISIE – propozycje zabaw i zajęć w dniu 07.04.2021r.

Temat tygodnia: „Zwierzęta na wsi”.

Na początek rozruszajmy nasze buzie

  1. Zabawa logopedyczna usprawniająca narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla dziecka.

Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

  • Jedziemy na wieś – dziecko wibruje wargami – naśladując samochód jadący na wieś.
  • Konik – dziecko naśladuje kląskanie konika: mocno przykleja język ułożony szeroko przy podniebieniu i odkleja go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
  • Krowa – dziecko naśladuje ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
  • Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dziecko przesuwa językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.
  • Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dziecko wysuwa język na brodę i dyszy.
  • Świnka – dziecko wysuwa wargi mocno do przodu, naśladuje ryjek świnki.
  • Myszka bawi się w chowanego – dziecko wypycha policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
  • Miotła – dziecko naśladuje gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.
  1. A teraz wysłuchaj opowiadania A. Widzowskiej „Nauka pływania” oglądając obrazki. Odpowiedz na pytania.

    Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury. Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.

– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?

– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.

– A konie i krowy? – One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu. – A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.

– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.

– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.

– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.

– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.

– Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać. – Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką, delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.

– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.

 Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.

– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami. – A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!

– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.

– Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.

– Ale ja się boję…

– Nie bądź tchórzem.

– Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.

– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.

– Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na siłę do wody.

Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:

– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?

– Tak…

– Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?

– Nie…

– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?

– Bałbym się.

 – No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.

– Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.

– Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.

 

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.

 Dorosły zadaje pytania:

− Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?

 − Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?

− Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?

− Jak oceniacie zachowanie kaczorka?

− Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?

− Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

  1. „Kaczki”– zabawa rytmiczno-ruchowa.

Dziecko z rodzicem lub z rodzeństwem ( w parach) idą po okręgu i odpowiednio

do słów, przystając przy tym, tupią nogą (w podanym rytmie).

Jak to miło być kaczuszką, machać sobie prawą nóżką.

Szczery uśmiech mieć na dziobie, prawą nóżką tupać sobie.

Tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup.

Idzie kaczka nieboraczka, śmiesznie człapie w luźnych laczkach.

Za tą kaczką druga kaczka, idzie kaczek cała paczka.

Jak to miło być kaczuszką, machać sobie lewą nóżką.

Szczery uśmiech mieć na dziobie, lewą nóżką tupać sobie.

 Tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup.

 

  1. Posłuchaj piosenki pt. Ciocia Tecia farmę ma https://www.youtube.com/watch?v=fSSRwIAQIcE

 

  1. Rozpoznaj zwierzęta po kształtach https://www.youtube.com/watch?v=B3GWjOfgEDs&ab_channel=Bing-PolskiKana%C5%82Oficjalny

 

  1. MASAŻYK Z WIERSZYKIEM „KONIK”
    Biega źrebaczek po łące

(opukujemy plecy dziecka opuszkami palców)

wąchając kwiatki pachnące.

Tu rosną stokrotki,maki,
a tu kolorowe bratki

(poszczypujemy w różnych miejscach)

Podchodzi klacz ,jego mama

(kroczymy po plecach palcami)

nosem go lekko dotyka.

(lekko naciskamy jednym palcem)

Konik do mamy się śmieje
i dalej po łące bryka.

(skoki nadgarstkami i palcami)

Potem wieczorem w stajence
do mamy tuli się blisko,

(przytulamy się do dziecka)

układa się do snu na sianie
i chrapie jak wielkie konisko

(naśladujemy chrapanie)

  1. Ćwiczymy pamięć – zwierzęta wiejskie (gra interaktywna)
    https://view.genial.ly/5e95a496d82ffd0dbff5dbb4

 

  1. Ćwiczenia ruchowe dla dzieci z Pipi Pończoszarką

 https://youtu.be/m2WsGrvCx_w

 

  1. Zabawa „Łączymy w pary” (obrazki)

 Przygotuj kredkę lub ołówek i połącz ślady (znajdujące się po lewej stronie) ze zwierzętami (po prawej stronie kartki).

 

10. Zapraszam do tańca „Kaczuszki” https://www.youtube.com/watch?v=vqdS1NUavp4&ab_channel=Ma%C5%82aTelewizja

 

11. Labirynt – „Zaprowadź świnkę do błotka”.

12. Policz zwierzęta i narysuj tyle kropek w okienku na dole kartki, ile jest zwierząt każdego gatunku.

13. Dla chętnych „Bajkowisko”: https://www.youtube.com/watch?v=T5Sd0a4FWvw

14. Kolorowanki

Życzę Wam udanej zabawy. 

Lekcja do pobrania:

GUMISIE – popozycje zabaw i zajęć 07.04. 2021r.