Zdalne nauczanie

Zdalne nauczanie – Gumisie

Uczestniczące grupy:

GUMISIE – propozycje zabaw i zajęć w dniu 14.04.2021r.

Temat tygodnia: „Powroty ptaków”.

  1. Ćwiczenia ortofonicznez zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej „Ptasie trele”.

Rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecko: Czym zajmowały się ptaki? Powtarza wiersz, a dzieci powtarzają fragment tekstu: Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni.

Znów nastała wiosna!

Ptaki nadlatują.

A co będą robić?

Gniazda pobudują.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

Jakie piękne dni!

Na drzewach wysoko

albo w trawie – nisko.

Tak by do swych piskląt

zawsze miały blisko.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

Jakie piękne dni!

Gdy skończą budować,

jajeczka w nich złożą.

By było im ciepło,

na nich się położą.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

Jakie piękne dni!

Wykluły się wreszcie

z jajeczek pisklęta

i każdy maluszek

te trele pamięta!

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

Jakie piękne dni!

  1. Zabawa rytmiczna „Mały ptaszek”. Potrzebne nam będą dwa kubki, które staną się naszymi ptaszkami, oraz kartka, na której narysujemy … coś 🙂 Zapoznajcie się z tą zabawą. Nie wyjdzie od razu, ale kiedy poćwiczycie, to zostaniecie mistrzami. Zapraszamy do zabawy.

https://www.youtube.com/watch?v=ZrcxKd0vLyc&ab_channel=Basik889

 

  1. Teraz posłuchajcie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej pt.” Gdzie budować gniazdo?”

    – Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.

    – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

    – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

    – Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

    – Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie ? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską…

    – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

    – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać owadów na ziemi. Bo są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie…

    Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie pod rynną, trzecie…hm…trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana.            W gałęziach które poznosił na gniazdo miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi kącika.

 

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

  • Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
  • Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
  • Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
  • Co powiedział wróbel na temat gniazd?
  • Z czego ptaki robią gniazda?

 

4. A teraz zapraszamy do ćwiczeń 🙂

  • Wirujący bączek – dziecko ślizgają się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.
  • Chowamy się – w siadzie, przyciągają kolana do głowy, chowają głowy; rozprostowują się do pozycji leżącej.
  • Gorąca podłoga – biegają z wysokim unoszeniem kolan.
  • Na szczudłach – chodzą na sztywnych nogach.
  • Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach, wciskają wszystkie części ciała w podłogę.
  • Przesuwamy partnera – dziecko leży przodem, druga osoba – poprzez chwycenie go za nadgarstki – stara się je przesunąć; potem zamieniamy się miejscami.
  • Dzieci w leżeniu tyłem; jedna osoba z pary chwyta partnera za kostki nóg i stara się go przesunąć; potem zamieniamy się miejscami.
  • Przekładamy naleśnik – dziecko w leżeniu na brzuchu, przylega do podłoża; partner próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami.
  • Wstajemy razem – siedzimy tyłem do siebie, złączeni plecami; próbujemy razem wstać, nie odrywając się od siebie.

 

5. Obejrzyjcie filmiki o tym jak ptaki budują gniazda.

https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM

 https://www.youtube.com/watch?v=9qTkJ6xJtuM&t=32s 
https://www.youtube.com/watch?v=r2YkWM5JR7s    

https://view.genial.ly/5e9593e28f90990df8f2666e/presentation-o-ptakach-by-agata

„Przygód kilka Wróbla Ćwirka”

https://www.youtube.com/watch?v=zMZbgjW_xLY&t=22s&ab_channel=TheBestOfPolskieBajki

 

 6. Zaprowadź ptaki do gniazd.

7. Posłuchaj wierszyka „Ptaszki”- słuchanie wiersza E. Szelburg- Zarembiny.

Mama ptaszka, tata ptak
wiją gniazdko tak i siak.
– Ja zdobyłem to, a ty?
– Ja to niosę, a ty co?
– Trawka! Nitka! Puch! Ho! Ho!

Zwijali się, pracowali,
skarb do skarbu przydawali
i śpiewając niby z nut,
zbudowali domek – cud:
gniazdko ptasie –
takie oto.
Wtuliłbym się z ochotą
między tych pisklątek rój
gdyby to był domek mój.

Rozmowa dotycząca treści wiersza: O jakim domku była mowa w wierszu?; Kto budował ten domek?;

 

8. Zajrzyjcie do bocianiego gniazda, sprawdźcie co teraz u nich słychać.
http://www.ptop.org.pl/ochrona/ptaki/bocian-bialy-w-ne-polsce/aktualnoci/145-bocian-bialy-w-ne-polsce/bocian-bialy-w-ne-polsce/1140-bocian-live.html

 

9. Ptaszki w gnieździe- praca plastyczna do wyboru.

10. A to są budki lęgowe dla ptaków. Policz ile ich jest. Spróbuj zbudować taką budkę z klocków lub z pomocą dorosłych wytnij z papieru

11. Czas na relaks.

  Podczas odpoczynku posłuchaj z Rodzicami muzyki relaksacyjnej ze śpiewem ptaków: https://www.youtube.com/watch?v=bDlwgS4pFN

Wycisz się, połóż się wygodnie, zamknij oczy, przytul ulubionego misia i posłuchaj: https://www.youtube.com/watch?v=9INVrVQRpus

Dla chętnych: Policz ptaki i gniazdka i na dole w kołach narysuj odpowiednią liczbę kresek.

 

Dobrej zabawy

Lekcja do pobrania:

GUMISIE – popozycje zabaw i zajęć 14..04. 2021r.