Zadalne nauczanie

Zdalne nauczanie – Kangurki

Uczestniczące grupy:

Wtorek 06.04.2021r. 

Temat: MAMY RÓŻNE DOMY. 

 

Zagadka:

Ma ściany, podłogi,  okna i drzwi, 

 
a w nim mieszkasz ty.  

 

Pytanie do dziecka: 

~ DOM 

– Co jeszcze ma dom oprócz ścian, podłogi, okien i drzwi? 

Zabawa: 

Dziecko układa dom z patyczków/kredek/klocków, a następnie wymienia poszczególne elementy:  -okna, 

-dach, 

-drzwi, 

-podłoga, 

-ściany,  -komin. 

Dziecko może podzielić na sylaby lub głoski poszczególne elementy domu, pomieszczenia (kuchnia, salon, łazienka), przedmioty znajdujące się w pokojach (piekarnik, zlew, toaleta, kanapa, fotel, itd.). 

 

Zapoznanie dziecka z wiersze „Mój dom”.  

Każdy człowiek ma swój dom. 

Może być mały lub duży. Takie miejsce, do którego,  chętnie wracamy z podróży.  W moim domu jest wesoło,  wszyscy sobie pomagamy.  Gdy jest problem to idziemy,  do taty, babci lub mamy. 

I jak być dobrym człowiekiem  każdego dnia się uczymy.  A gdy będziemy dorośli,  wiele dobrego zrobimy.  Ja kocham mój dom rodzinny  i kocham ojczyznę moją.  W Polsce chce mieszkać,  pracować i oddać jej przyszłość swoją. 

~ D. Kossakowska  Rozmowa na temat wiersza: 

  • Czy każdy z nas ma swój dom?
  • Czy wszystkie domy są takie same?
  • Jak jest w naszym domu i czego się tam uczymy?
  • Co zrobimy jak będziemy dorośli?
  • Gdzie chcemy mieszkać i pracować?
  • Czy Polska jest naszym domem?

„Są różne domy” – rozmowa na temat ilustracji 

Próby odczytania nazw domów widocznych na planszy: dom jednorodzinny, blok, wieżowiec, domy szeregowe, dom bliźniak. Omówienie z dzieckiem ich wyglądu. Wskazanie przez dziecko domu, w którym mieszka. 

 

„Mój dom” – ćwiczenie grafomotoryczne  („Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 67).

Dzieci piszą ołówkiem po znakach rozpoczynając od kropek, a następnie kreślą je samodzielnie. Następnie rysują kredką po przerywanych liniach, kolorują rysunek, a na dole strony rysują swój dom.  Na zakończenie podają swój adres zamieszkania.

 

 

„Odwiedziny Robobota” – ćwiczenie z książki („Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 61). Dziecko pomaga Robobotowi odszukać właściwą drogę do jego kolegi, który mieszka w bloku na najwyższym piętrze.

Następnie udziela odpowiedzi na pytania zawarte w poleceniu. 

Na zakończenie łącza ze sobą odpowiednie klucze i kłódki oraz budowle i klocki, z których je wykonano.

 

Ćwiczenie z książki „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 65. 

Wykonanie zadania zgodnie z poleceniem – dziecko słucha słów czytanych przez rodzica i łączą wyrazy z odpowiednimi pomieszczeniami w domu, a następnie na dole strony znajduje dziesięć różnic między obrazkami.

 

„W jakim pomieszczeniu jestem?” – zabawa w kalambury. 

W tą zabawę dzieci mogą bawić się wspólnie z rodzeństwem lub rodzicami. Dziecko lub rodzic przedstawia scenkę, w której ma pokazać za pomocą mimiki, gestu i ruchów w jakim pomieszczeniu w domu obecnie przebywa np.:

  • odkręca wodę w kranie, myje ręce, osusza je ręcznikiem – łazienka,
  • bierze prysznic lub kąpiel – łazienka,
  • przygotowuje posiłek, kroi, miesza, myje owoce/warzywa – kuchnia,
  • siedzi na kanapie i ogląda tv – salon,
  • wsiada do auta, wyjeżdża – garaż,
  • śpi – sypialnia,
  • uczy się, bawi, układa puzzle, gra – pokój dziecięcy,
  • , itp.

 Zadaniem innych uczestników zabawy jest odgadnąć w jakim pomieszczeniu przebywa osoba pokazująca.