Wtorek 06.04.2021r.
Temat: MAMY RÓŻNE DOMY.
Zagadka:
Ma ściany, podłogi, okna i drzwi, |
|
a w nim mieszkasz ty.
Pytanie do dziecka: |
~ DOM |
– Co jeszcze ma dom oprócz ścian, podłogi, okien i drzwi?
Zabawa:
Dziecko układa dom z patyczków/kredek/klocków, a następnie wymienia poszczególne elementy: -okna,
-dach,
-drzwi,
-podłoga,
-ściany, -komin.
Dziecko może podzielić na sylaby lub głoski poszczególne elementy domu, pomieszczenia (kuchnia, salon, łazienka), przedmioty znajdujące się w pokojach (piekarnik, zlew, toaleta, kanapa, fotel, itd.).
Zapoznanie dziecka z wiersze „Mój dom”.
Każdy człowiek ma swój dom.
Może być mały lub duży. Takie miejsce, do którego, chętnie wracamy z podróży. W moim domu jest wesoło, wszyscy sobie pomagamy. Gdy jest problem to idziemy, do taty, babci lub mamy.
I jak być dobrym człowiekiem każdego dnia się uczymy. A gdy będziemy dorośli, wiele dobrego zrobimy. Ja kocham mój dom rodzinny i kocham ojczyznę moją. W Polsce chce mieszkać, pracować i oddać jej przyszłość swoją.
~ D. Kossakowska Rozmowa na temat wiersza:
„Są różne domy” – rozmowa na temat ilustracji
Próby odczytania nazw domów widocznych na planszy: dom jednorodzinny, blok, wieżowiec, domy szeregowe, dom bliźniak. Omówienie z dzieckiem ich wyglądu. Wskazanie przez dziecko domu, w którym mieszka.
„Mój dom” – ćwiczenie grafomotoryczne („Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 67).
Dzieci piszą ołówkiem po znakach rozpoczynając od kropek, a następnie kreślą je samodzielnie. Następnie rysują kredką po przerywanych liniach, kolorują rysunek, a na dole strony rysują swój dom. Na zakończenie podają swój adres zamieszkania.
„Odwiedziny Robobota” – ćwiczenie z książki („Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 61). Dziecko pomaga Robobotowi odszukać właściwą drogę do jego kolegi, który mieszka w bloku na najwyższym piętrze.
Następnie udziela odpowiedzi na pytania zawarte w poleceniu.
Na zakończenie łącza ze sobą odpowiednie klucze i kłódki oraz budowle i klocki, z których je wykonano.
Ćwiczenie z książki „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 65.
Wykonanie zadania zgodnie z poleceniem – dziecko słucha słów czytanych przez rodzica i łączą wyrazy z odpowiednimi pomieszczeniami w domu, a następnie na dole strony znajduje dziesięć różnic między obrazkami.
„W jakim pomieszczeniu jestem?” – zabawa w kalambury.
W tą zabawę dzieci mogą bawić się wspólnie z rodzeństwem lub rodzicami. Dziecko lub rodzic przedstawia scenkę, w której ma pokazać za pomocą mimiki, gestu i ruchów w jakim pomieszczeniu w domu obecnie przebywa np.:
Zadaniem innych uczestników zabawy jest odgadnąć w jakim pomieszczeniu przebywa osoba pokazująca.