ZDALNE NAUCZANIE: „Kangurki”
8.04.2021r.
TEMAT: MAMY RÓŻNE DOMY
„Budujemy wieżowce”
Budowanie z różnego rodzaju dostępnych klocków.
Dziecko buduje kilka domów z klocków. Zwracamy uwagę na sposób łączenia klocków aby budowla była stabilna.
Przeliczamy budowle liczebnikami głównymi i porządkowymi.
Porównujemy wysokość budowli, określamy, który jest najwyższy, najniższy.
„Obłoki” – wydzieranie z papieru.
Dzieci wydzierają obłoki z białego i niebieskiego papieru. Będą one użyte jako sylwety do
opowiadania „Wędrówka obłoków”- ćwiczenie mięśni paliczkowych, przygotowanie sylwet do zajęć matematycznych.
„Wędrówka obłoków” – zabawa matematyczna.
Pomoce: sylwety chmurek – biała i niebieska
Przebieg:
Słuchanie opowiadania ilustrowanego sylwetami pt. „Wędrówka obłoków”.
Był sobie niebieski obłoczek. Sunął wolno po niebie i rozglądał się dookoła.
– Ach jak tu pięknie. Jakie wspaniałe widoki. Mogę sobie patrzeć i patrzeć
na ziemię. Widzę wszystko doskonale.
Nagle usłyszał czyjś głos:
– Witaj, niebieski obłoczku.
Obłoczek rozglądał się wokół, ale nikogo nie widział.
– Nie widzę cię. Kim jesteś i skąd mnie wołasz?
– Jestem białym obłoczkiem i znajduję się niżej niż ty.
– Niżej niż ja? A co to znaczy?
– To znaczy, że jestem pod tobą.
Niebieski obłoczek spojrzał w dół.
– Ach, witaj biały obłoczku! Teraz już cię widzę. A dlaczego jesteś tak nisko?
– Bo ja nie lubię być wysoko. Wolę być trochę niżej.
– Ależ biały obłoczku, stąd są lepsze widoki. Widać wszystko i wszystkich. Widzę nawet dzieci w przedszkolu.
– No coś ty, widzisz nawet dzieci?
– Jasne, wejdź wyżej, to zobaczysz, co teraz dzieci robią.
Biały obłoczek przesunął się wyżej. Teraz był już obok niebieskiego.
– Ach, jak tu wysoko. Ale rzeczywiście wszystko widać.
Rozmowa na temat opowiadania:
– Kto spacerował po niebie?
– Z kim rozmawiał niebieski obłoczek?
– Który obłoczek był wyżej?
– Który obłoczek był niżej?
– Co to znaczy być niżej od czegoś?
– Dlaczego biały obłoczek wolał być niżej?
– Jak niebieski obłoczek zachęcił biały do wejścia wyżej?
– Co widziały obłoczki będąc razem wysoko?
Inscenizacja opowiadania przez dzieci – określanie położenia obłoków względem siebie.
Rodzic jeszcze raz czyta opowiadanie (dziecko może opowiadać swoimi słowami) a dziecko manipuluje obłokami. Następnie określa wysokość posługując się określeniami wysoko- nisko, wyżej- niżej.
„Dom rodziny Treflików” – czytanie tekstu z książki „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 62.
Dziecko ogląda ilustrację przedstawiającą dom Treflików i z pomocą rodzica czyta tekst o domu Treflików. Następnie odpowiada na pytania:
– Jakim domem jest dom Treflików?
– Co to znaczy, że dom jest jednorodzinny?
– Z jakich części się składa?
– Co jest dookoła domu?
– Co znajduje się na podwórku?
– Co wisi obok bramy?
– Jaki jest numer domu Treflików?
– Z jakich dwóch cyfr się składa?
Dziecko pisze po śladzie cyfry, w puste pole wpisuje nr swojego domu.
Utrwalamy z dzieckiem adres zamieszkania: miejscowość, nazwę ulicy, numer domu.
„Porządki Pana Języczka” – zabawa logopedyczna.
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy, wypracowanie celowych ruchów języka.
Rodzic czyta treść a dziecko ruchem języka naśladuje czynność, które wykonuje Pan Języczek – należy pokazać dziecku ruch językiem.
Pan Języczek, który mieszka w buzi, postanowił posprzątać swój dom:
Lekcja do pobrania: