Zdalne nauczanie

Zdalne nauczanie – Odkrywcy

Uczestniczące grupy: ,

W tym tygodniu realizujemy temat: POLSKA MOJA OJCZYZNA.
Propozycje zadań edukacyjnych poniżej.

 

Zapoznanie dziecka z wierszem pt.: “Moja ojczyzna”

Polska to moja ojczyzna.
Tu mieszka moja rodzina. Mieszkają tu ludzie dorośli
i mała, wesoła dziewczyna.
Wszyscy Polskę kochamy
i chcemy dla niej pracować.
Poznawać piękne zakątki,
a w święta wspólnie świętować.
Kochamy biel naszej flagi
i czerwień co obok powiewa,
gdy z dumą trzymamy ją w dłoni
a obok nas szumią drzewa.  
~ Dorota Kossakowska
Pytania pomocnicze do wiersza:
– Jak nazywa się nasza Ojczyzna?
– Kto mieszka w Polsce?
– Co chcemy robić dla Polski?
– Jak wygląda nasza flaga?

Wykonanie flagi Polski z papieru (załącznik “Flaga”).

 

 

Zapoznanie dziecka z „Legendą o Lechu, Czechu i Rusie”.
Polska moja  ojczyzna. Przed  wiekami  trzej  bracia  Słowianie  –  Lech,  Czech  i  Rus  wędrowali  w  poszukiwaniu  miejsca,  gdzie  mogliby  zamieszkać  wraz  ze  swoim  ludem.  Szukali  lasów  bogatych  w  zwierzynę  i  jezior  pełnych  ryb.  Podróż  nie  była  lekka,  często  napotykano  rzeki,  które  spowalniały  wędrujący  naród.  Mimo  lęków  i  trudów  podróży  Słowianie  pokładali  nadzieje  i wierzyli  w  mądrość  swoich  królów.  Mijały  tygodnie,  aż  wreszcie  ujrzeli  wielkie  obszary żyznych  równin.  Liczne  rzeki  przecinające  teren  mieniły  się  w  słońcu.  Gdy  nadszedł  czas postoju Rus przemówił do swych braci:
– Moi  ludzie  są  już  zmęczeni  trudami  tych  poszukiwań.  Wiem,  że  tutaj  będzie  nam  dobrze, tu właśnie będzie nasza osada. Na tych równinach powstaną nasze domostwa. Czech  i  Lech  pożegnali    się  z  bratem,  składając  przy  tym  obietnice,  że  jeszcze  się  spotkają.  Pozostali  bracia  ruszyli  w  stronę  słońca.  Wybrali  tę  drogę  ze  względu  na  Czecha, który  lubił    promienie  słoneczne  i  ich  ciepło.  Podróżowali  wiele  dni,  aż  ich  oczom  ukazały  się  wielkie  góry.  Tam  też  rozbili  obóz.  Czech  spoglądał  z  podziwem  na  wysokie  góry  i rzekł do brata:
– Kocham  ciepło  słońca,  jak  pozostanę  tu  w  wysokich  górach  będę  mógł  zawsze  być blisko  niego.  Ziemie  są  tu  żyzne.  Więc  dalej  bracie  musisz  podążać  sam,  ja  i  mój  lud osiedlimy się tutaj.
Lech  wiedział,  że  musi  dalej  szukać  miejsca  dla  swego  ludu,  jednak  trudno  było  rozstawać  mu  się  z  bratem.  Nadszedł  w  końcu  dzień  w  którym  pożegnał  Czecha,  zanim  jednak odjechał  w  swoim  kierunku  przypomniał  bratu  o  złożonej  przez  trzech  braci  przysiędze, że  jeszcze  się  spotkają.  I  tak  Lech  ruszył  w  drogę. Po  długiej  wędrówce  postanowili  odpocząć  w  cieniu  rozłożystego  dębu.  Nagle  ich  oczom  ukazał  się  piękny  widok.  W  górze,  nad ich  głowami  krążył  ptak.  Jego  białe  pióra  lśniły  w  zachodzącym  słońcu.  Rozglądał  się  po okolicy  swoim  przenikliwym  wzrokiem.  Lech  dostrzegł  w  białym  orle  odwagę,  dumę  i  piękno.  Postanowił,  że  to  właśnie  tutaj  zostanie  ze  swoim  ludem.  Skoro  orzeł  wybrał  to miejsce  na  swój  dom,  więc  i  on  je  wybiera.  Wielki  ptak  właśnie  lądował  w  swym  gnieździe na  szczycie  wielkiego  dębu.  To  był  niesamowity  widok,  ujrzeć  tak  pięknego  ,  białego  orła na  tle  czerwonego,  zachodzącego  słońca.    Lech  wybudował  gród,  ludzie  zakładali  swoje gospodarstwa,  które  stawały  się  coraz  większe.  Wszyscy  mieli  pod  dostatkiem  jedzenia  i czuli  się  bezpiecznie.  Biały  orzeł  często  odwiedzał  gród  Lecha.  Podziwiał  jego  piękno oraz  mądrego  gospodarza.  Z  czasem  pierwszy  gród  Lecha  nazwano  Gnieznem.  Wiele  lat później  Gniezno  zostało  pierwszą  stolicą  Polski.  A  biały  orzeł  stał  się  znakiem  Polaków. Do tej pory jest naszym godłem.

Rozmowa na temat opowiadania:
-Jak nazywali się trzej bracia?
-Czego szukali wędrując po świece?
-Co skłoniło Lecha do zakończenia wędrówki?
-Jak nazwano gród, który założył Lech i co było jego znakiem?
-Jakie miasto zostało pierwszą stolicą Polski?

Praca plastyczna w załączniku “Godło”.

 

 

Słuchanie “Mazurka Dąbrowskiego” – hymnu narodowego i próby nauki słów.
Rozmowa z dzieckiem:
– Co to jest hymn?
– Kiedy jest śpiewany hymn?
– Jaką postawę należy przyjąć podczas śpiewania hymnu? (prezentacja)
– Jakie znasz symbole narodowe?

Ćwiczenie graficzne – załącznik “Fortepian”.
 

Prezentacja dziecku mapy Polski 
Rozmowa z dzieckiem na temat różnorodności krajobrazu Polski – wskazanie elementów takich jak: Morze Bałtyckie, góry, niziny, rzeki (Wisła, Odra), stolica, nasze miasto – Szczecin, itp.

Zabawa ruchowa “Góry – niziny – morze”
Dziecko wykonuje konkretne czynności na określone hasła:

  • Góry – podnoszenie wysoko kolan naśladując górską wspinaczkę,
  • Niziny – spacer po pokoju,
  • Morze – naśladowanie rękoma pływania lub robienie fal.

 

 

Zapoznanie z piosenką “Kto Ty jesteś?” Wł. Bełzy; słowa poniżej:

– Kto ty jesteś?
– Polak mały.

– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.

– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.

– W jakim kraju? 
– W polskiej ziemi.

– Czym twa ziemia?
– Mą ojczyzną.

– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.

– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.

– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.

Ref.: Polska, Polska, Polska, Polska
Polska to jest ojczyzna moja.
Polska, Polska, Polska,
Polska To ojczyzna ma. 

 

 

Propozycje ćwiczeń ruchowych ? do wykonania ćwiczeń potrzebna będzie chusta i chusteczka higieniczna.

Zabawa wstępna:
Rodzic trzyma chustkę w ręce, a jego ruchy nią sygnalizują wykonanie przez dziecko konkretnych ruchów:

  • Chusta podniesiona wysoko nad głową – dziecko wykonuje pajacyki;
  • Chusta opuszczona na dół – dziecko wykonuje przysiady;
  • Maczanie chustą nad głową – dziecko wykonuje podskoki;
  • Złapanie chusty w obie ręce – dziecko kładzie się na plecach.

Każde z poniższych ćwiczeń wykonujemy 10x:
– przekładanie chustki z ręki do ręki z przodu i z tyłu,
– przekładanie chustki z ręki do ręki wysoko nad głową i nisko na wysokości kostek,
– przekładanie chustki wzdłuż ciała – z góry na dół i odwrotnie,
– unosimy raz prawą, a raz lewą nogę i przedkładamy pod nią chustkę,
– dziecko siada na podłodze z ugiętymi nogami, a pod nimi kładzie chustkę; ręce oparte o podłogę; ćwiczenie polega na podnoszeniu i opuszczaniu chusty na podłogę,
– zostajemy w tej samej pozycji; chwytamy chustkę palcami stóp i przesuwamy jak najdalej do przodu i przysuwamy jak najbliżej siebie; ćwiczenie wykonujemy raz prawą, raz lewą nogą.

Ćwiczenie oddechowe:
Dziecko kładzie się na brzuchu, a przed sobą ma chusteczkę higieniczną (dobrze jest ją rozwarstwić, aby była lżejsza); ćwiczenie polega na dmuchaniu na chusteczkę tak aby się poruszała (można ustalić punkt początkowy oraz metę).

 

 

Pliki do pobrania:

Zdalne nauczanie – (04.05.-08.05.)

Segregacja odpadów – karta pracy

Segregacja odpadów

Zasady eko-planeta

Flaga Fortepian

Godło

 

Pliki w formacie: *.doc

Aby otworzyć plik potrzebny jest program Microsoft Word lub inna alternatywny np. Open Office

 

Pozdrawiamy

Wychowawczynie