W tym tygodniu realizujemy temat: POLSKA MOJA OJCZYZNA.
Propozycje zadań edukacyjnych poniżej.
Zapoznanie dziecka z wierszem pt.: “Moja ojczyzna”
Polska to moja ojczyzna.
Tu mieszka moja rodzina. Mieszkają tu ludzie dorośli
i mała, wesoła dziewczyna.
Wszyscy Polskę kochamy
i chcemy dla niej pracować.
Poznawać piękne zakątki,
a w święta wspólnie świętować.
Kochamy biel naszej flagi
i czerwień co obok powiewa,
gdy z dumą trzymamy ją w dłoni
a obok nas szumią drzewa.
~ Dorota Kossakowska
Pytania pomocnicze do wiersza:
– Jak nazywa się nasza Ojczyzna?
– Kto mieszka w Polsce?
– Co chcemy robić dla Polski?
– Jak wygląda nasza flaga?
Wykonanie flagi Polski z papieru (załącznik “Flaga”).
Zapoznanie dziecka z „Legendą o Lechu, Czechu i Rusie”.
Polska moja ojczyzna. Przed wiekami trzej bracia Słowianie – Lech, Czech i Rus wędrowali w poszukiwaniu miejsca, gdzie mogliby zamieszkać wraz ze swoim ludem. Szukali lasów bogatych w zwierzynę i jezior pełnych ryb. Podróż nie była lekka, często napotykano rzeki, które spowalniały wędrujący naród. Mimo lęków i trudów podróży Słowianie pokładali nadzieje i wierzyli w mądrość swoich królów. Mijały tygodnie, aż wreszcie ujrzeli wielkie obszary żyznych równin. Liczne rzeki przecinające teren mieniły się w słońcu. Gdy nadszedł czas postoju Rus przemówił do swych braci:
– Moi ludzie są już zmęczeni trudami tych poszukiwań. Wiem, że tutaj będzie nam dobrze, tu właśnie będzie nasza osada. Na tych równinach powstaną nasze domostwa. Czech i Lech pożegnali się z bratem, składając przy tym obietnice, że jeszcze się spotkają. Pozostali bracia ruszyli w stronę słońca. Wybrali tę drogę ze względu na Czecha, który lubił promienie słoneczne i ich ciepło. Podróżowali wiele dni, aż ich oczom ukazały się wielkie góry. Tam też rozbili obóz. Czech spoglądał z podziwem na wysokie góry i rzekł do brata:
– Kocham ciepło słońca, jak pozostanę tu w wysokich górach będę mógł zawsze być blisko niego. Ziemie są tu żyzne. Więc dalej bracie musisz podążać sam, ja i mój lud osiedlimy się tutaj.
Lech wiedział, że musi dalej szukać miejsca dla swego ludu, jednak trudno było rozstawać mu się z bratem. Nadszedł w końcu dzień w którym pożegnał Czecha, zanim jednak odjechał w swoim kierunku przypomniał bratu o złożonej przez trzech braci przysiędze, że jeszcze się spotkają. I tak Lech ruszył w drogę. Po długiej wędrówce postanowili odpocząć w cieniu rozłożystego dębu. Nagle ich oczom ukazał się piękny widok. W górze, nad ich głowami krążył ptak. Jego białe pióra lśniły w zachodzącym słońcu. Rozglądał się po okolicy swoim przenikliwym wzrokiem. Lech dostrzegł w białym orle odwagę, dumę i piękno. Postanowił, że to właśnie tutaj zostanie ze swoim ludem. Skoro orzeł wybrał to miejsce na swój dom, więc i on je wybiera. Wielki ptak właśnie lądował w swym gnieździe na szczycie wielkiego dębu. To był niesamowity widok, ujrzeć tak pięknego , białego orła na tle czerwonego, zachodzącego słońca. Lech wybudował gród, ludzie zakładali swoje gospodarstwa, które stawały się coraz większe. Wszyscy mieli pod dostatkiem jedzenia i czuli się bezpiecznie. Biały orzeł często odwiedzał gród Lecha. Podziwiał jego piękno oraz mądrego gospodarza. Z czasem pierwszy gród Lecha nazwano Gnieznem. Wiele lat później Gniezno zostało pierwszą stolicą Polski. A biały orzeł stał się znakiem Polaków. Do tej pory jest naszym godłem.
Rozmowa na temat opowiadania:
-Jak nazywali się trzej bracia?
-Czego szukali wędrując po świece?
-Co skłoniło Lecha do zakończenia wędrówki?
-Jak nazwano gród, który założył Lech i co było jego znakiem?
-Jakie miasto zostało pierwszą stolicą Polski?
Praca plastyczna w załączniku “Godło”.
Słuchanie “Mazurka Dąbrowskiego” – hymnu narodowego i próby nauki słów.
Rozmowa z dzieckiem:
– Co to jest hymn?
– Kiedy jest śpiewany hymn?
– Jaką postawę należy przyjąć podczas śpiewania hymnu? (prezentacja)
– Jakie znasz symbole narodowe?
Ćwiczenie graficzne – załącznik “Fortepian”.
Prezentacja dziecku mapy Polski
Rozmowa z dzieckiem na temat różnorodności krajobrazu Polski – wskazanie elementów takich jak: Morze Bałtyckie, góry, niziny, rzeki (Wisła, Odra), stolica, nasze miasto – Szczecin, itp.
Zabawa ruchowa “Góry – niziny – morze”
Dziecko wykonuje konkretne czynności na określone hasła:
Zapoznanie z piosenką “Kto Ty jesteś?” Wł. Bełzy; słowa poniżej:
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym twa ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
Ref.: Polska, Polska, Polska, Polska
Polska to jest ojczyzna moja.
Polska, Polska, Polska,
Polska To ojczyzna ma.
Propozycje ćwiczeń ruchowych ? – do wykonania ćwiczeń potrzebna będzie chusta i chusteczka higieniczna.
Zabawa wstępna:
Rodzic trzyma chustkę w ręce, a jego ruchy nią sygnalizują wykonanie przez dziecko konkretnych ruchów:
Każde z poniższych ćwiczeń wykonujemy 10x:
– przekładanie chustki z ręki do ręki z przodu i z tyłu,
– przekładanie chustki z ręki do ręki wysoko nad głową i nisko na wysokości kostek,
– przekładanie chustki wzdłuż ciała – z góry na dół i odwrotnie,
– unosimy raz prawą, a raz lewą nogę i przedkładamy pod nią chustkę,
– dziecko siada na podłodze z ugiętymi nogami, a pod nimi kładzie chustkę; ręce oparte o podłogę; ćwiczenie polega na podnoszeniu i opuszczaniu chusty na podłogę,
– zostajemy w tej samej pozycji; chwytamy chustkę palcami stóp i przesuwamy jak najdalej do przodu i przysuwamy jak najbliżej siebie; ćwiczenie wykonujemy raz prawą, raz lewą nogą.
Ćwiczenie oddechowe:
Dziecko kładzie się na brzuchu, a przed sobą ma chusteczkę higieniczną (dobrze jest ją rozwarstwić, aby była lżejsza); ćwiczenie polega na dmuchaniu na chusteczkę tak aby się poruszała (można ustalić punkt początkowy oraz metę).
Pliki do pobrania:
Zdalne nauczanie – (04.05.-08.05.)
Segregacja odpadów – karta pracy
Pliki w formacie: *.doc
Aby otworzyć plik potrzebny jest program Microsoft Word lub inna alternatywny np. Open Office
Pozdrawiamy
Wychowawczynie