08.04.2021r gr „Odkrywcy”
Temat: MALI ILUSTRATORZY
Środki dydaktyczne: wiersz „Rycerz i księżniczka” Doroty Kossakowskiej, muzyka poważna, różdżka, korona i zbroja z papieru
„Rycerz i księżniczka” – słuchanie wiersza
W bajkach wszystko jest możliwe i beztrosko płynie czas. Jest księżniczka i jest rycerz i zaczarowany las. W lesie krasnal oraz wróżka, która różne czary zna. I dla wszystkich dobrych ludzi coś miłego zawsze ma. Dla księżniczki wyczaruje, suknię i buciki złote, bo słyszała, że księżniczka tańczyć wielką ma ochotę. Konia oraz nową zbroję dziś dostanie rycerz młody, bo z samego rana jutro, młody rycerz ma zawody. A wieczorem, gdzieś na zamku, gdy zawody się odbędą, młody rycerz i księżniczka, aż do rana tańczyć będą.
– Rozmowa na podstawie wiersza.
– „Rycerz i księżniczka” – ilustracja ruchowa do wiersza (aby zabawa się udała potrzebna jest pomoc innych domowników)
Rodzic na tle muzyki poważnej recytuje wiersz, a dziecko i inni domownicy ilustrują go ruchem.
https://www.youtube.com/watch?v=wsaufVKyOxc
W bajkach wszystko jest możliwe i beztrosko płynie czas – domownicy powoli idą po obwodzie koła
Jest księżniczka – do koła wchodzi osoba grająca rolę księżniczki
i jest rycerz – do koła wchodzi osoba grająca rolę rycerza
i zaczarowany las – domownicy tworzący koło obracają się wokół własnej osi
W lesie krasnal – do koła wchodzi osoba grająca krasnala
oraz wróżka, która różne czary zna – do koła wchodzi osoba grające rolę wróżki
I dla wszystkich dobrych ludzi coś miłego zawsze ma – domownicy chodzą w kole
Dla księżniczki wyczaruje, suknię i buciki złote – wróżka podchodzi do księżniczki, dotyka ją różdżką
bo słyszała, że księżniczka tańczyć wielką ma ochotę – księżniczka tańczy
Konia oraz nową zbroję dziś dostanie rycerz młody – wróżka podchodzi do rycerza, wyczarowuje konia i zbroję
bo z samego rana jutro, młody rycerz ma zawody – rycerz naśladuje jazdę na koniu
A wieczorem, gdzieś na zamku, gdy zawody się odbędą – domownicy tworzą pary i tańczą
młody rycerz i księżniczka, aż do rana tańczyć będą – księżniczka tańczy z rycerzem
proponuję obejrzeć krótki filmik o tym jak powstaje książka
„Z czego składa się książka?” – wypowiedzi dzieci.
Dzieci ustalają wspólnie z rodzicem, że w
Ustalają jakie ilustracje można wykonać do tekstu. Dziecko wykonuje jedna z ilustracji o której była mowa. W kolejnych dniach dziecko może wykonać następne ilustracje, aż powstanie książka. Prezentacja ilustracji połączona z opowiadaniem bajki (oczywiście po zilustrowaniu wszystkich fragmentów bajki).