Zdalne nauczanie

Zdalne nauczanie – Odkrywcy

Uczestniczące grupy: ,

Witamy Was kochani w nowym  tygodniu. (30.03.- 3.04.)

W tym tygodniu realizujemy temat: „Powroty ptaków” i proponujemy następujące zabawy i ćwiczenia.

  1. Wzbogacamy wiadomości na temat ptaków.

Poszukajmy w naszych książeczkach w domu, lub skorzystajmy ze stron internetowych i wyszukajmy ilustracji przedstawiających  ptaki. Kilka ilustracji w załącznikach poniżej.

Oglądamy ilustracje i rozmawiamy n/t ptaków :nazwa, wygląd, sposób poruszania, odżywiania.

Można wykorzystać opowiadanie:

„Ptasie sprawki”

Słońce świeciło coraz cieplej, na drzewach pojawiały się zielone pąki i trawka się zazieleniła. Wokoło pachniało wiosennym powietrzem. Na płocie siadły dwa wróble, aby po długiej zimie wygrzewać się w promieniach wiosennego słońca.

 Nagle usłyszały jakieś odgłosy, szum skrzydeł i zobaczyły, że na gałązkę usiadły dwa ptaki, a jeden usiadł na dachu domu. Wróble poznały wśród nich bociana, szpaka, jaskółkę i ucieszyły się bardzo, że już wróciły z ciepłych krajów. Lecz jaskółka, szpak i bocian zamiast też się cieszyć, zaczęły robić wróblom wyrzuty za to, że kiedy ich tu nie było nie dopilnowały gospodarstwa i że wszędzie jest wielki nieporządek.

 A wróble na to:

– No w czym tu nasza wina? – W czym, w czym, w czym?

Jaskółka na to – pit, pit, pit! – Jak odlatywałyśmy jesienią pełno było zboża w stogach, na polach, a gdzie jest teraz? Pit, pit, pit! – pyta jaskółka. – Tit, tit, tit! – drzewa były całe w kolorowych listkach, a teraz są puste.

 Swoim tit, tit, tit muszę budzić listek za listkiem – rzekł szpak.

– Kle, kle, kle! – wszędzie pusto nic nie ma do jedzenia, musimy głodować kle, kle, kle! – powiedział bociek.

A potem wszystkie dodały rozgniewane:

 – Ach te wróble to ziółka, widać, że niczego nie pilnowały. Przez zimę wszystko zjadły i zmarnowały?

Wróble na to chórem: – W czym tu nasza wina? W czym, w czym, w czym?. Same byście spróbowały zostać u nas na zimę, kiedy mróz i śnieg, gdy nie ma nic do jedzenia!

Ptaki zaczęły się kłócić i nic nie wiadomo jak długo by to trwało, gdyby nie Ania, która wracała właśnie ze szkoły i usłyszała sprzeczki ptaków.

 – Wróble tu niczemu nie są winne – powiedziała.

 – Pit, pit, pit! – A gdzie jest zboże? – spytała jaskółka.

 – Zboże rolnicy zwieźli do swoich zagród.

– Kle, kle, kle, a co się stało z pięknymi kolorowymi liśćmi?

 – Liście spadły z drzew, gdy tylko zima do nas przyszła. Więc już dłużej się nie kłóćcie i zawrzyjcie zgodę, a ja i moi koledzy nakarmimy was i pomożemy zbudować gniazda.

 Szpakowi dzieci zrobiły budkę z drewna i przybiły do drzewa. Bocianowi uzbierały gałązek i siana, a on uwił gniazdo na dachu. Jaskółce przyniosły mokrego piasku, z którego ulepiła sobie gniazdko pod dachem.

Od tego czasu ptaki się już nie kłóciły, zapanowała zgoda, a dookoła rozlegał się wesoły śpiew szczęśliwych ptaków. W zbudowanych gniazdkach samiczki wysiadywały jaja.

 Rozmowa na temat opowiadania:

 – Jakie ptaki przyleciały do nas z ciepłych krajów?

 – Co powiedziały ptaki?

– Kto pomógł skłóconym ptakom?

 – Czy dzieci dobrze postąpiły?

 

  1. Zabawa z rytmem.

Rodzic wystukuje  rytmdziecko powtarza.

Rytm można wystukać , wyklaskać, wytupać. Dziecko może widzieć w jaki sposób wystukujemy rytm ale warto żeby rytm wystukać za plecami (dziecko nie widzi) – kształtujemy w ten sposób spostrzegawczość i słuch dziecka.

 

  1. Poznajemy zwyczaje ptaków i charakterystyczne cechy wiosny.

Do wykorzystania ilustracje o tematyce wiosennej- roztopy, budki lęgowe ptaków-

(w załączniku poniżej kilka propozycji).

Czytamy dziecku  wiersz: „Wiosna” Doroty Kossakowskiej.

 Wiosna przyszła do nas dziś z rana,

 W zieleń trawy soczystej ubrana.

Przebiśniegi już kwitną w ogrodzie,

 Zawdzięczają to pięknej pogodzie.

 Słońce świeci, krokusy ogrzewa,

 I zielenią się wszystkie drzewa.

 Ptaki chcą już gniazda budować,

 By pisklęta swoje wychować.

Deszcz wiosenny cicho coś śpiewa,

 A słuchają go kwiaty i drzewa.

 

Rozmowa na temat wiersza.

 – Jaka pora roku przyszła do nas?

 – Co robią ptaki?

 – Po co są potrzebne ptakom gniazda?

 – Czy pisklęta wylęgają się tylko w gniazdach?

 – Jak wygląda i do czego służy budka lęgowa?

Informacje dla rodzica:

 Budki lęgowe po raz pierwszy zostały zastosowane przez Hans Freiherr von Berlepsch na początku XIX wieku. Na początku XX wieku prof. Jan Sokołowski rozpropagował i zaprojektował wiele modeli skrzynek lęgowych dla ptaków

 Należy jednak pamiętać, że budki lęgowe nie zastąpią naturalnych dziupli lęgowych. Są one jednak koniecznością w miejscach, gdzie nie ma naturalnych dziupli lub ich ilość jest niewystarczająca.

 Prof. Jan Sokołowski opracował kilka podstawowych typów budek lęgowych zaprojektowanych dla poszczególnych gatunków ptaków. Modele te ogólnie się przyjęły i stały się bardzo powszechne ze względu na ich prostotę i uniwersalność. Budki lęgowe dla ptaków powinny być wieszane w miejscach nie narażonych na światło słoneczne do godzin popołudniowych. Najlepsze są miejsca ustronne, mało uczęszczane przez ludzi, choć to zależy od gatunku ptaków. Otwór wlotowy powinien być skierowany w kierunku wschodnim, choć nie jest to bezwzględne; kierunki zachodnie i ocienione południowe, czy też północne także są mile przez ptaki widziane.

Budki mocuje się do drzew za pomocą gwoździ, najlepiej aluminiowych lub aluminiowego druta. Należy pamiętać, że nie wolno zbyt głęboko wbijać gwoździ (należy zostawić kilka centymetrów na przyrost drzewa); w przypadku drutu także nie należy go zbyt ścisło obwiązywać (co rocznie należy sprawdzać i ewentualnie poszerzać średnicę mocowania, aby drzewo miało miejsce na przyrost).

 Budki lęgowe można wieszać na drzewach, krzakach, ścianach budynków, w tunelach, pod mostami, na słupach, wieżach kościelnych, na strychach, w stodołach, oborach itd.. Zawieszać budki można przez cały rok; w czasie zimy stanowią one schronienie dla ptaków u nas zimujących. Prawidłowo wykonane budki dla ptaków (nie hodowlanych) nie powinny mieć patyczka pod otworem wlotowym, gdyż on umożliwia łatwiejsza penetrację przez drapieżniki takie jak: kuny, koty, wiewiórki.

Wieszając budkę lęgową trzeba wziąć pod uwagę bezpieczeństwo ptaków oraz ich i naszą wygodę. Budka lęgowa dla ptaków powinna być wieszana przede wszystkim tam, gdzie brakuje naturalnych dziupli. Umieszczany ją tak, by otwór wlotowy znajdował się od wschodu lub południowego-wschodu, a miejsce było lekko zacienione. Dodatkowo, dobrze by skrzynka była zawieszona pionowo lub lekko pochylona do przodu. Musimy też pamiętać o stabilnym umocowaniu budki, żeby się nie kołysała i chwiała, albo żeby nie spadła. Ze względów praktycznych, najlepiej budki wieszać na wysokości ok. 4 m. Jest to wysokość bezpieczna dla ptaków i w miarę wygodna, kiedy musimy wyczyścić budkę – po sezonie lęgowym powinno się usunąć nagromadzony w niej materiał i zanieczyszczenia.

 

  1. Zabawy ruchowe :

– „Ptaszki”- proponujemy dziecku aby naśladował ptaszki, fruwanie, dziobanie ziarenek (stukanie palcem o podłogę)

Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Znajdź swoje mieszkanie”

Potrzebne ilustracje ptaków : skowronek, jaskółka,  bocian

 Każdy ptak wydaje charakterystyczne głosy: Jaskółka– pit, pit, pit! skowronek – fiju, fiju, fiju! Bocian – kle, kle, kle!

 Rodzic umieszcza w trzech miejscach pokoju  ilustracje  ptaków- to będą ich domki. Zadaniem ptaka/dzieci/ jest trafić do swego mieszkania /gniazda/. Dziecko biega po pokoju wydając charakterystyczne dla danego gatunku ptaków odgłosy. Na przerwę w muzyce szuka swojego gniazda i ustawia się przed nimi.

 Rodzic  sprawdza, czy właściwie ptaki trafiły do swoich domów prosząc dziecko, aby odezwało  się swoim charakterystycznym głosem np. bociany – kle, kle, kle! Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

  1. Proponujemy wykonanie pracy plastycznej „Ptaszki na drzewie”

– wykonanie drzewa- wydzieranka.

Wydzieramy z papieru , gazety kilka pasków:

–  jeden długi, gruby- to będzie pień

– kilka cienkich różnej długości- to będą gałęzie

Przed wykonaniem właściwej pracy porównujemy paski, określamy, długość, grubość- używamy określeń: gruby, cienki, długi, krótki, najdłuższy, najkrótszy

 

Praca właściwa:

Z pasków układamy drzewo, naklejamy na kartkę.

Uzupełniamy pracę dorysowując kredkami : ptaki- możemy mówić gdzie dziecko ma narysować ptaka- na górze, na dole, na drzewie, pod drzewem, z prawej strony, z lewej strony, pod , za obok- utrwalamy przy okazji położenie przedmiotów w przestrzeni, kierunki w przestrzeni.

Dorysowujemy również : słońce, chmury, trawę, kwiaty i co tylko chcemy

 

  1. Zabawa konstrukcyjna „Ptaki- cudaki”

Z różnego rodzaju klocków dziecko układa ptaka- cudaka.

Do ułożenia ptaka można również wykorzystać: patyczki, nakrętki, zapałki, klamerki do bielizny itp.

Pobudzamy wyobraźnię, pomysłowość, kreatywność dziecka

Dziecko nazywa ułożone przez siebie ptaki- cudaki – nazwy dzielimy na sylaby.

 

  1. Proponujemy zabawę do piosenki „Deszcz” M. Z Tomaszewskiej

Śpiewanie i ilustrowanie ruchem piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=dkRsywtgYGo

 

Słońce nam świeciło /obie ręce uniesione w górę/

 piękny to był dzień /obrót dookoła własnej osi/

 Chmurka nadleciała /poruszanie obiema rękoma uniesionymi w górę/

 i grzmot huknął gdzieś /tupnięcie/

Wzięłam parasolkę i kalosze też /naśladujemy jak bierzemy do ręki parasolkę i pokazujemy na kapcie – kalosze/

 i wybiegłam na ten deszcz /bieg w miejscu/

 Słońce nam świeciło /obie ręce uniesione w górę/

piękny to był dzień / obrót dookoła własnej osi/

 Chmurka nadleciała /poruszanie obiema rękoma uniesionymi w górę/

 i grzmot huknął gdzieś /tupnięcie/

 Wziąłem parasolkę i kalosze też /naśladujemy jak bierzemy do ręki parasolkę i pokazujemy na kapcie – kalosze /

i wybiegłem na ten deszcz /bieg w miejscu/

 Deszczyk kapie równiusieńko kap, kap, kap /pokazujemy rękoma/

idę cicho cichuteńko tap, tap, tap /trzy kroki w miejscu/

 chociaż jestem taka duża hop, hop, hop /trzy podskoki obunóż/

 lubię biegać po kałużach /bieg w miejscu/

 chlap, chlap, chlap /trzy kroki w miejscu z mocnym uderzeniem stopami o podłogę/

 Deszczyk kapie równiusieńko kap, kap, kap /pokazujemy rękoma/

 idę cicho cichuteńko tap, tap, tap / trzy kroki w miejscu/

 chociaż jestem taka duża hop, hop, hop /trzy podskoki obunóż/

 lubię biegać po kałużach /bieg w miejscu/

 chlap, chlap, chlap /trzy kroki w miejscu z mocnym uderzeniem stopami o podłogę/

 

  1. Wiosenne przysłowia- zapoznanie z przysłowiami o wiośnie.

 

Słuchamy piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=plrPdc5K4FQ

 

Marcowa pogoda

Raz słońce, raz woda 2 x

 

 W małej, brudnej kupce śniegu

 Rośnie kilka przebiśniegów.

 Zima w góry już ucieka

 Wiosna w przedpokoju czeka

 

A na świętego Grzegorza

Zima już idzie do morza.

 

Marcowa pogoda

 Raz słońce, raz woda 2 x

 

 Marzec to jest miesiąc taki

 W którym przylatują ptaki.

Bocian już do gniazda leci

obserwują boćka dzieci.

 

 Gdy na Józefa pięknie

 Zima niedługo pęknie.

 Marcowa pogoda

 Raz słońce, raz woda 2 x

 

Słonko grzeje bardzo mocno

 Już na drzewach pączki rosną

 A gdy w marcu ciągle pada,

To rolnikom wtedy biada.

 

Gdy zegarki przestawimy

dłuższym dniem się nacieszymy

 

Słuchanie piosenki ze szczególnym zwróceniem uwagi na przysłowia.

Podczas słuchania piosenki, kiedy pojawi się przysłowie rodzic cicho gra na dzwoneczku lub uderza patyczkiem, łyżeczka w szklane naczynie.

 

Wyjaśnianie przysłów ludowych.

 Rodzic mówi przysłowie, a dziecko  próbuje  wyjaśnić, co ono oznacza.

  • „W marcu jak w garncu”.
  • „A na świętego Grzegorza, zima już idzie do morza”
  • „Gdy na Józefa pięknie, zima niedługo pęknie.”
  • „A gdy w marcu ciągle pada, to rolnikom wtedy biada.”
  • „Marzec to jest miesiąc taki, w którym przylatują ptaki.
  • „Gdy dzika gęś w marcu przybywa, ciepła wiosna bywa”.
  • „Gdzie bocian na gnieździe siedzi, tam piorun nie uderzy.”
  • „Jak kukułka przyleci na suchy las, to będzie głodny czas, a jak zakuka w zielonym gaju – spodziewaj się urodzaju.”
  • „Jak przylecą bociany – pierwszy zagon zorany.”
  • „Jedna jaskółka nie czyni wiosny.”
  • „Kiedy się jaskółka zniża – deszcz się zbliża.
  • „Kos gwiżdże na jedlinie – jutro nas deszcz nie minie.”

 

  1. „Drobna kaszka” – zabawa ruchowo – naśladowcza.

 

 cel: kształcenie umiejętności naśladowania ruchów pokazanych przez inną osobę , rozwijanie inwencji twórczej dziecka.

 Siedzimy na dywanie. Jedna osoba jest ptakiem.

Mówimy z dzieckiem   rymowankę:

 

Drobna kaszka, drobna kaszka

 A dla kogo? A dla ptaszka.

Drobna kaszka, drobny mak

 A ten ptaszek robi tak!

 

Osoba będąca ptaszkiem pokazuje wymyślony przez siebie ruch, a pozostali uczestnicy zabawy go naśladują.

  1. Rozwiazywanie zagadek

Zagadki:

 

 Pod dachem ma gniazdo z gliny,

 na niebie kręci kółka.

Jej przysmak to są muchy,

cóż to za ptak …                              (jaskółka)

 

Ma długi czerwony dziób

 na jednej nodze stoi.

Swe gniazdo na dachu splótł.

 I każda żaba się go boi…                 (bocian)

 

 Rano nas budzi swym głosem

 jak dzwonek,

 ten mały szary ptak…               (skowronek)

 

 Po gałęziach kozły fika,

chętnie zjada tłuszcz z patyka…                 (sikorka)

 

 Słychać ją w koło

wśród sosen i buków,

 jak woła wesoło – ku -ku…              (kukułka)

 

 Ptaszek ten od zawsze leczy chore drzewa.

 I dlatego właśnie stuka zamiast śpiewać..             (dzięcioł)

 

 Dziób zakrzywiony, okrągłe oczy,

Na myszy poluje w nocy…                        (sowa)

 

                Ilustracje w załącznikach

 

  1. Proponujemy również prace graficzne – prosimy szukać w załącznikach na naszej grupie

 

 

Życzymy miłej zabawy, trzymajcie się zdrowo i pamiętajcie

ZOSTAŃ W DOMU!!!!!!!!

 

Pliki do pobrania:

Zdalne nauczanie 30.03 – 3.04. tekst

Zdalne nauczanie 30.03- 3.04. zalaczniki

 

 

Pliki w formacie: *.doc

Aby otworzyć plik potrzebny jest program Microsoft Word lub inna alternatywny np. Open Office

 

Pozdrawiamy

Wychowawczynie