Propozycje zabaw edukacyjnych na kolejny tydzień (14-17 kwiecień).
Temat: KSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM ?.
Zabawa ruchowa “Korona czytelnika”
Do zabawy potrzebna będzie książka/ zeszyt/ notatnik/ bloczek karteczek samoprzylepnych lub woreczek gimnastyczny.
Dziecko kładzie książkę na głowie, a rodzic wydaje polecenia (przykładowe poniżej). Zabawa polega na tym, aby wykonywać zadane ćwiczenia przez rodzica w taki sposób żeby książeczka nie spadła z głowy.
– podnieś nogę i stój jak bocian; wytrzymaj 3 sekundy,
– obróć się,
– kucnij,
– zrób dwa kroki do przodu,
– zrób dwa kroki do tyłu,
– tańcz, itp.
Ćwiczenia w mówieniu “Co widzisz na obrazku”
Drogi rodzicu weź ulubioną książkę z obrazkami dziecka i poproś, aby opisało parę obrazków. Ważne jest aby dziecko układało pełne zdania, a nie tylko rzucało hasłami. Na koniec przeczytaj dziecku fragment bajki.
“Co to jest?” – układanie zagadek przez dzieci
Do zabawy potrzebne będą kartoniki z obrazkami (załącznik 1).
Dziecko odkrywa obrazek i układa zagadkę związaną z treścią obrazka, w której uwzględnia charakterystyczne cechy przedmiotu.
Przykład: obrazek przedstawiający KSIĄŻKE
“Jaka to bajka?” – rozwiązywanie zagadek
Dziecko ma za zadanie odgadnąć o jaką bajkę chodzi na podstawie poniższych fragmentów.
„Pewnego dnia w pałacu królewskim miał odbyć się bal, na którym młody książę miał mieć sposobność do poznania kandydatki na żonę. Złe siostry oczywiście wybierały się na zabawę, mając nadzieję, że któraś z nich oczaruje bogatego panicza. Macocha pozwoliła dziewczynce pójść, lecz dopiero, gdy ta oddzieli wszystkie ziarnka maku od ziaren soczewicy zmieszanych w jednym naczyniu. Gdy dziewczyna uporała się z zadaniem dzięki pomocy ptaków, okazało się, że na przeszkodzie wybrania się na bal stanął jeszcze bark odpowiedniego stroju. Ten problem rozwiązała wróżka – jej matka chrzestna, która nie tylko obdarowała ją przepiękną suknią, ale i karocą wyczarowaną z dyni. Jednak dziewczynka musiał wrócić przed północą, kiedy to miał prysnąć czar zaklęć.”
~ Kopciuszek
„Pewnego dnia mama zaopatrzyła córkę w koszyk pełen smakołyków i wysłała do chatki babci, która akurat leżała chora. Dziewczynka wędrowała przez las, który musiała pokonać, by znaleźć się w domu babci, gdy spotkała wilka. Zwierz wypytał nieświadomą zagrożenia dziewczynkę o to dokąd idzie i jak tam dotrzeć. Aby zyskać na czasie, zwrócił jej uwagę na polankę pokrytą kwiatami. Dziewczynka pomyślała, że skoro ma jeszcze dużo czasu, może nazbierać bukiecik kwiatów dla babci. W tym czasie wilk udał się do chatki staruszki i udając, że jest wnuczką chorej, wszedł do środka i zjadł babcię, po czym położył się do łóżka i czekał na przybycie dziewczynki.”
~ Czerwony Kapturek
„Uroczy miś i najbliższy przyjaciel Krzysia, mieszkał w małej drewnianej chatce w Stumilowym Lesie. Pewnego dnia idąc leśną ścieżką miś usłyszał bzyczenie pszczół. Od razu skojarzył pszczoły z pysznym miodkiem i postanowił za wszelką cenę go zdobyć. Z trudem wdrapał się na drzewo. Już prawie sięgnął łapką po miodek, był jednak zbyt ciężki i licha gałązka, na której stał złamała się. Na szczęście u stóp drzewa rosły bujne zielone krzaki, które zamortyzowały upadek i misiowi nic się nie stało. Zrezygnowany postanowił zwrócić się o pomoc do Krzysia. Poprosił przyjaciela o pożyczenie dużego niebieskiego balonika. Chłopczyk zgodził się i razem udali się pod drzewo.”
~ Kubuś Puchatek
„Dawno temu żył sobie pewien młynarz. Był bardzo bogaty i miał trzech synów między których postanowił podzielić swój majątek. Gdy zmarł, jego dwaj starsi synowie podzielili między siebie pokaźny dobytek. Jeden otrzymał łąkę, młyn i pole, a drugi skrzynie wypełnione po brzegi złotem i drogocennymi futrami. Najmłodszemu zaś Jaśkowi przypadł w udziale tylko kot. Jak się okazało kot ten był jednak niezwykły o czym wszyscy się później przekonali. Przemówił on do Jaśka ludzkim głosem i poprosił go, by ten oszczędził mu życie, w zamian za co pomoże mu się wzbogacić. Zwierzę kazało też Jaśkowi kupić na jarmarku torbę myśliwską i buty z podkówkami. Kot włożył buty i ruszył raźno na polowanie.”
~ Kot w butach
Zabawa “Mała czy dużą?”
Do zabawy potrzebne będą książki różnej wielkości i grubości (max 10).
Rozkładamy na stole książki i prosimy aby dziecko poukładało je w następujący sposób:
– Od największej do najmniejszej,
– Od najmniejszej do największej,
– Od najgrubszej do najcieńszej,
– Od najcieńszej do najgrubszej,
– Dziecko może również posegregować je ze względu na kolor.
Zabawa matematyczna
Do zabawy potrzebna będą książki i kostka do gry (można użyć dwóch kostek).
Dziecko rzuca kostką i układa tyle książek ile wypadło oczek.
Zabawa “Rysuję po piasku”
Do zabawy potrzebne będą wydrukowane litery (załącznik “Litery”) oraz kasza manna/sól drobnoziarnista.
Wysypujemy na płaski talerz kaszę mannę i prosimy dziecko, aby narysowało wybraną literę.
Ćwiczenie graficzne w załączniku “Grafomotoryka – książka”.
Pliki do pobrania:
Zdalne nauczanie (14.04.-17.04)
Pliki w formacie: *.doc
Aby otworzyć plik potrzebny jest program Microsoft Word lub inna alternatywny np. Open Office
Pozdrawiamy
Wychowawczynie