Zdalne nauczanie

Zdalne nauczanie – Odkrywcy

Uczestniczące grupy: ,

Propozycje zabaw edukacyjnych na kolejny tydzień (14-17 kwiecień).
Temat: KSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM ?.

 

 

Zabawa ruchowa “Korona czytelnika”
Do zabawy potrzebna będzie książka/ zeszyt/ notatnik/ bloczek karteczek samoprzylepnych lub woreczek gimnastyczny.
Dziecko kładzie książkę na głowie, a rodzic wydaje polecenia (przykładowe poniżej). Zabawa polega na tym, aby wykonywać zadane ćwiczenia przez rodzica w taki sposób żeby książeczka nie spadła z głowy.
– podnieś nogę i stój jak bocian; wytrzymaj 3 sekundy,
– obróć  się,
– kucnij,
– zrób dwa kroki do przodu,
– zrób dwa kroki do tyłu,
– tańcz, itp.

 

Ćwiczenia w mówieniu “Co widzisz na obrazku”
Drogi rodzicu weź ulubioną książkę z obrazkami dziecka i poproś, aby opisało parę obrazków. Ważne jest aby dziecko układało pełne zdania, a nie tylko rzucało hasłami. Na koniec przeczytaj dziecku fragment bajki.

 

 

“Co to jest?” – układanie zagadek przez dzieci
Do zabawy potrzebne będą kartoniki z obrazkami (załącznik 1).
Dziecko odkrywa obrazek i układa zagadkę związaną z treścią obrazka, w której uwzględnia charakterystyczne cechy przedmiotu.

Przykład: obrazek przedstawiający KSIĄŻKE

  1. Można ją spotkać w księgarni, bibliotece, na półce.
  2. Jest zrobiona z papieru.
  3. Jest koloru …
  4. Służy do czytania.

 

 

“Jaka to bajka?” – rozwiązywanie zagadek
Dziecko ma za zadanie odgadnąć o jaką bajkę chodzi na podstawie poniższych fragmentów.

„Pewnego  dnia  w  pałacu  królewskim  miał  odbyć  się  bal,  na  którym  młody  książę  miał  mieć sposobność  do  poznania  kandydatki  na  żonę.  Złe  siostry  oczywiście  wybierały  się  na  zabawę,  mając  nadzieję,  że  któraś  z  nich  oczaruje  bogatego  panicza.  Macocha  pozwoliła dziewczynce  pójść,  lecz  dopiero,  gdy  ta  oddzieli  wszystkie  ziarnka  maku  od  ziaren  soczewicy  zmieszanych  w  jednym  naczyniu.  Gdy  dziewczyna  uporała  się  z  zadaniem  dzięki  pomocy  ptaków,  okazało  się,  że  na  przeszkodzie  wybrania  się  na  bal  stanął  jeszcze  bark  odpowiedniego  stroju.  Ten  problem  rozwiązała  wróżka  –  jej  matka  chrzestna,  która  nie  tylko obdarowała  ją  przepiękną  suknią,  ale  i  karocą  wyczarowaną  z  dyni.  Jednak  dziewczynka musiał wrócić przed północą, kiedy to miał prysnąć czar zaklęć.” 
~ Kopciuszek

„Pewnego  dnia  mama  zaopatrzyła  córkę  w  koszyk  pełen  smakołyków  i  wysłała  do  chatki babci,  która  akurat  leżała  chora.  Dziewczynka  wędrowała  przez  las,  który  musiała  pokonać,  by  znaleźć  się  w  domu  babci,  gdy  spotkała  wilka.  Zwierz  wypytał  nieświadomą  zagrożenia  dziewczynkę  o  to  dokąd  idzie  i  jak  tam  dotrzeć.  Aby  zyskać  na  czasie,  zwrócił  jej uwagę  na  polankę  pokrytą  kwiatami.  Dziewczynka  pomyślała,  że  skoro  ma  jeszcze  dużo czasu, może nazbierać bukiecik kwiatów dla babci. W  tym  czasie  wilk  udał  się  do  chatki  staruszki  i  udając,  że  jest  wnuczką  chorej,  wszedł  do środka i zjadł babcię, po czym położył się do łóżka i czekał na  przybycie dziewczynki.”
~ Czerwony Kapturek

„Uroczy  miś  i  najbliższy  przyjaciel  Krzysia,  mieszkał  w  małej  drewnianej  chatce  w  Stumilowym  Lesie.  Pewnego  dnia  idąc  leśną  ścieżką  miś  usłyszał  bzyczenie  pszczół.  Od  razu  skojarzył  pszczoły  z  pysznym  miodkiem  i  postanowił  za  wszelką  cenę  go  zdobyć.  Z  trudem wdrapał  się  na  drzewo.  Już  prawie  sięgnął  łapką  po  miodek,  był  jednak  zbyt  ciężki  i  licha gałązka,  na  której  stał  złamała  się.  Na  szczęście  u  stóp  drzewa  rosły  bujne  zielone  krzaki, które  zamortyzowały  upadek  i  misiowi  nic  się  nie  stało.  Zrezygnowany  postanowił  zwrócić się  o  pomoc  do  Krzysia.  Poprosił  przyjaciela  o  pożyczenie  dużego  niebieskiego  balonika. Chłopczyk zgodził się i razem udali się pod drzewo.”  
~ Kubuś Puchatek

„Dawno  temu  żył  sobie  pewien  młynarz.  Był  bardzo  bogaty  i  miał  trzech  synów  między których  postanowił  podzielić  swój  majątek.  Gdy  zmarł,  jego  dwaj  starsi  synowie  podzielili między  siebie  pokaźny  dobytek.  Jeden  otrzymał  łąkę,  młyn  i  pole,  a  drugi  skrzynie  wypełnione  po  brzegi  złotem  i  drogocennymi  futrami.  Najmłodszemu  zaś  Jaśkowi  przypadł  w udziale tylko kot. Jak  się  okazało  kot  ten  był  jednak  niezwykły  o  czym  wszyscy  się  później  przekonali.  Przemówił  on  do  Jaśka  ludzkim  głosem  i  poprosił  go,  by  ten  oszczędził  mu  życie,  w  zamian  za  co pomoże  mu  się  wzbogacić.  Zwierzę  kazało  też  Jaśkowi  kupić  na  jarmarku  torbę  myśliwską i buty z podkówkami. Kot włożył buty i ruszył raźno na polowanie.”
~ Kot w butach

 

Zabawa “Mała czy dużą?” 
Do zabawy potrzebne będą książki różnej wielkości i grubości (max 10).
Rozkładamy na stole książki i prosimy aby dziecko poukładało je w następujący sposób:
– Od największej do najmniejszej,
– Od najmniejszej do największej,
– Od najgrubszej do najcieńszej,
– Od najcieńszej do najgrubszej,
– Dziecko może również posegregować je ze względu na kolor.

 

Zabawa matematyczna
Do zabawy potrzebna będą książki i kostka do gry (można użyć dwóch kostek).
Dziecko rzuca kostką i układa tyle książek ile wypadło oczek.
Zabawa “Rysuję po piasku”
Do zabawy potrzebne będą wydrukowane litery (załącznik “Litery”) oraz kasza manna/sól drobnoziarnista.
Wysypujemy na płaski talerz kaszę mannę i prosimy dziecko, aby narysowało wybraną literę.
Ćwiczenie graficzne w załączniku “Grafomotoryka – książka”.

 

 

Pliki do pobrania:

Zdalne nauczanie (14.04.-17.04)

Załącznik 1

Grafomotoryka – książka

Litery

 

Pliki w formacie: *.doc

Aby otworzyć plik potrzebny jest program Microsoft Word lub inna alternatywny np. Open Office

 

Pozdrawiamy

Wychowawczynie