Kochane Smerfy dziś proponujemy 🙂
Pomoce dydaktyczne:
podkładki tekturowe, szablony gwiazdek (3 białe, 2 niebieskie) dla każdego dziecka, parawan, szablon choinki i ozdób choinkowych (x2), latarki, płyta CD-V.A. Mozart, „Uwertura do opery – Uprowadzenie z Seraju” – można znaleźć na youtube.
Przebieg zajęć:
1. „Popatrz, zrób zdjęcia, ułóż tak samo” – zabawa dydaktyczna; wspomaganie u dzieci zdolności do organizacji pola spostrzeżeniowego celem lepszego zapamiętywania.
Dzieci siedzą w odstępach na dywanie naprzeciwko parawanu. Przed każdym dzieckiem leży „dywanik” (podkładka tekturowa) i 5 gwiazdek w dwóch kolorach. Rodzic zawiera z dziećmi umowę: „Zapamiętaj miejsce, w którym siedzisz i swój dywanik. W czasie tej zabawy nie możesz biec, ponieważ po drodze zapomnisz wszystkie wiadomości”. Polecenie: „Zamknij oczy, pochyl głowę do przodu, szepnij: MUSZĘ TO ZAPAMIETAĆ –3razy. Podejdź za parawan, zobacz, jakie leżą na dywaniku gwiazdki, zapamiętaj ile ich jest, w jakim są kolorze, jak są ułożone. Jak zapamiętałeś zrób zdjęcie, CYK, usiądź przed swój dywanik i ułóż tak samo.”
2. „Podróż Mikołaja” – opowieść ruchowa; wspomaganie dzieci w świadomym zapamiętywaniu szeregów czynności.
Dzieci siedzą na dywanie w kręgu, blisko siebie, ręce trzymają z tyłu, na plecach innych dzieci. „Jesteśmy Mikołajami, siedzimy przy ognisku i musimy się teraz naradzić, komu podarować prezent. Dzieci masują się wzajemnie po plecach, jednocześnie wymawiają słowa: rabe, rabe, rabe. Naśladują gesty nauczyciela i odgłosy pojazdów.
Uwaga: Mikołaje wsiadają do sań: szuu- szuu
do samolotu: wrrr – wrrr
do samochodu: brrr- brrr