W tym tygodniu realizujemy temat: W WIEJSKIEJ ZAGRODZIE ?
Propozycje zabaw edukacyjnych poniżej.
“Wiejska zagroda” – zapoznanie dzieci ze zwierzętami hodowanymi w gospodarstwie wiejskim oraz ich rolą w życiu człowieka.
Pokazujemy dziecku obrazki ze zwierzętami gospodarstwa wiejskiego (załącznik “Zwierzęta wiejskie”) i prosimy o ich nazwanie. Dziecko może również podzielić nazwy zwierząt na sylaby:
KU – RA, KO – GUT, KRO – WA, KOŃ, OW – CA, GĘŚ, KO – ZA, ŚWI – NIA, IN – DYK
Następnie pokazujemy następujące obrazki: mleko, jajka, pierze, masło, ser, mięso (załącznik 1), a zadaniem dziecka jest dopasowanie danego obrazka do odpowiedniego zwierzęcia.
Układanie obrazka – wybieramy jeden z obrazków przedstawiający zwierzę i tniemy go na 8/10 kawałków. Dziecko ma za zadanie ułożyć układankę i przykleić na kartkę.
Zabawa “Zwierzęta wiejskie”
Rodzic podaje zagadki, a dziecko musi odgadnąć o jakie zwierzę chodzi i próbuje naśladować to jak się porusza oraz jakie dźwięki wydaje, np.:
„BAJKA O GĘSIM JAJU, RAKU NIEBORAKU, KOGUCIE PIEJAKU, KACZCE KWACZCE, KOCIE MRUCZKU I O PSIE KRUCZKU”
Był za wsią lasek, pod laskiem piasek, na piasku chata,
w chacie gęś siodłata.
Zniosła ta gęś jaje.
Przez dwa dni tak było, jak było, trzeciego dnia się zmieniło: poszło to jaje na wędrówkę.
Tur-tur-tur! Po drodze się toczy, to tu, to tam
wytrzeszcza oczy, spotkało raka Nieboraka.
Rak Nieborak przystaje:
– Dokąd się toczysz, jaje?
– Na wędrówkę.
– Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.
– Chodź, raku Nieboraku.
I poszli.
Tur-tur-tur! Szlap-szlap-szlap!
Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem.
Idą-idą, idą-idą… Spotkali koguta Piejaka.
Kogut Piejak przystaje:
– Dokąd się toczysz, jaje?
– Na wędrówkę.
– Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.
– Chodź, kogucie Piejaku.
Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur-tur!
Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem.
Idą-idą, idą-idą, idą-idą… Spotkali kaczkę Kwaczkę.
Kaczka Kwaczka przystaje:
– Dokąd się toczysz, jaje?
– Na wędrówkę.
– Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.
– Chodź, kaczko Kwaczko.
Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur–tur!
Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem i z kaczką Kwaczką.
Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą… Spotkali kotka Mruczka.
Kotek Mruczek przystaje:
– Dokąd się toczysz, jaje?
– Na wędrówkę.
– Jak mnie weźmiesz z sobą, pójdę i ja z tobą.
– Chodź, kocie Mruczku.
Kic-kic-kic! Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap–szlap! Tur-tur-tur!
Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem, kaczką Kwaczką, z kotkiem Mruczkiem.
Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą… Spotkali pieska Kruczka.
Piesek Kruczek przystaje:
– Dokąd się toczysz, jaje?
– Na wędrówkę.
– Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.
– Chodź, piesku Kruczku.
W wiejskiej zagrodzie Hyc-hyc-hyc! Kic-kic-kic! Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur-tur!
Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem, z kaczką Kwaczką, z kotkiem Mruczkiem i z pieskiem Kruczkiem.
Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą…
Zmęczyli się, spocili się, spać im się chce…
Napotkali chatkę w lesie.
– Tu będziemy nocowali – powiada gęsie jaje.
Ano, dobrze.
W progu położył się pies Kruczek. Za piec wlazł kotek Mruczek. Kaczka Kwaczka weszła do przetaczka. Kogut Piejak tam, gdzie kaczka. Rak Nieborak nurknął do cebrzyka. A gęsie jaje, niewiele myśląc, tur-tur-tur! do popielnika, bo tam najgoręcej.
Usnęli.
Śpią.
Aż tu, co się dzieje! W popielniku jakiś szelest.
To skorupka na gęsim jaju pękła i wyskoczył z niej siodłaty gąsiorek.
Rozmowa na temat bajki:
– Jakie zwierzęta wystąpiły w bajce?
– Z kim poszły na wędrówkę?
– Gdzie postanowili nocować?
– Co stało się w nocy?
– Dlaczego skorupka na gęsim jaju pękła?
– Kto wyskoczył ze skorupki?
Słuchanie/nauka piosenki “DZIADEK FARMĘ MIAŁ” (muzykę do tej piosenki i innych znajdziecie Państwo na stronie http://spiewanki.tv/.
“Naśladujemy koniki” – ćwiczenia usprawniające narząd mowy.
Siadamy naprzeciwko dziecka i wykonujemy przykładowe ćwiczenia lub według własnego pomysłu, a dziecko naśladuje wykonane miny.
Np.: parskanie, nadymanie policzków i energiczne wypuszczanie powietrza, wypychanie językiem dolnej i górnej wargi oraz policzków, szerokie otwieranie ust.
Praca plastyczna techniką origami “Świnka” ?
Do wykonania pracy potrzebna będzie kartka A4 (najlepiej różowa).
Jako wprowadzenie do pracy plastycznej można przeczytać dziecku wiersz pt.: “Czystość”.
Malutka świnka w błocie leżała
Przyjaciół żadnych przez to nie miała,
Gdyż ciągle brudna i zaniedbana,
Nigdzie nie była mile widziana.
Flejtuchą wszędzie ją nazywano,
Plecami do niej się odwracano,
Aż świnka wreszcie to zrozumiała
I o swój wygląd w końcu zadbała.
Teraz się myje i dba o siebie,
Mydła używa w każdej potrzebie,
Czyści buciki, ubranko zmienia,
Bieliznę czystą co dzień ubiera.
A odkąd świnka mydła używa,
Flejtuchą nikt jej już nie nazywa.
Więc ten kto nie chce zostać flejtuszkiem,
Niech myje często rączki i buźkę.
Rozmowa na temat wiersza:
– Gdzie leżała świnka?
– Dlaczego nie miała przyjaciół?
– Jak ją nazywano?
– Co postanowiła zrobić świnka, aby nie odwracano się od niej plecami?
– Jak dbać o czystość?
– Jak wygląda świnka i gdzie mieszka?
Zagadki dla dzieci:
Ćwiczenie graficzne typu połącz kropki – załączniki “Baranek”,”Kurczaczki”.
Kolorowanki ze zwierzętami w załączniku “Kolorowanki – na wsi”.
Pliki do pobrania:
Zdalne nauczanie – tekst na stronę (20.04. – 24.04.)
Pliki w formacie: *.doc
Aby otworzyć plik potrzebny jest program Microsoft Word lub inna alternatywny np. Open Office
Pozdrawiamy
Wychowawczynie