Zdalne nauczanie

Zdalne nauczanie – Odkrywcy

Uczestniczące grupy: ,

W tym tygodniu realizujemy temat: W WIEJSKIEJ ZAGRODZIE ?
Propozycje zabaw edukacyjnych poniżej.

 

“Wiejska zagroda” – zapoznanie dzieci ze zwierzętami hodowanymi w gospodarstwie wiejskim oraz ich rolą w życiu człowieka.
Pokazujemy dziecku obrazki ze zwierzętami gospodarstwa wiejskiego (załącznik “Zwierzęta wiejskie”) i prosimy o ich nazwanie. Dziecko może również podzielić nazwy zwierząt na sylaby:

KU – RA,   KO – GUT,   KRO – WA,   KOŃ,   OW – CA,   GĘŚ,   KO – ZA,   ŚWI – NIA,   IN – DYK

Następnie pokazujemy następujące obrazki: mleko, jajka, pierze, masło, ser, mięso (załącznik 1), a zadaniem dziecka jest dopasowanie danego obrazka do odpowiedniego zwierzęcia. 

Układanie obrazka – wybieramy jeden z obrazków przedstawiający zwierzę i tniemy go na 8/10 kawałków. Dziecko ma za zadanie ułożyć układankę i przykleić na kartkę.

 

Zabawa “Zwierzęta wiejskie”
Rodzic podaje zagadki, a dziecko musi odgadnąć o jakie zwierzę chodzi i próbuje naśladować to jak się porusza oraz jakie dźwięki wydaje, np.:

  • Czarna w białe łaty – ?
  • Biała i puszysta – ?
  • Biała, gładka, ma brodę i rogi – ?
  • Żółte, małe, dziobią ziarenka – ?
  • Kolorowy, nosi korale na szyi – ?
  • Różowa, chrumka – ?
  • Czarne, brązowe, białe, mają grzywę i ogon – ?

 

 

„BAJKA  O  GĘSIM  JAJU,  RAKU  NIEBORAKU,  KOGUCIE  PIEJAKU, KACZCE KWACZCE, KOCIE MRUCZKU I O PSIE KRUCZKU”

Był za wsią lasek, pod laskiem piasek, na piasku chata,
w chacie gęś siodłata.
Zniosła ta gęś jaje.
Przez dwa dni tak było, jak było, trzeciego dnia się zmieniło: poszło to jaje na wędrówkę.
Tur-tur-tur! Po drodze się toczy, to tu, to tam
wytrzeszcza oczy, spotkało raka Nieboraka.
Rak Nieborak przystaje:
– Dokąd się toczysz, jaje?
– Na wędrówkę.
– Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.
– Chodź, raku Nieboraku.
I poszli.

Tur-tur-tur! Szlap-szlap-szlap!
Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem.
Idą-idą, idą-idą… Spotkali koguta Piejaka.
Kogut Piejak przystaje:
– Dokąd się toczysz, jaje?
– Na wędrówkę.
– Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.
– Chodź, kogucie Piejaku.

Człap-człap-człap!  Szlap-szlap-szlap!  Tur-tur-tur! 
Wędruje  gęsie  jaje  z  rakiem  Nieborakiem, z kogutem Piejakiem.
Idą-idą, idą-idą, idą-idą… Spotkali kaczkę Kwaczkę.
Kaczka Kwaczka przystaje:
– Dokąd się toczysz, jaje?
– Na wędrówkę.
– Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.
– Chodź, kaczko Kwaczko.

Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur–tur!
Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem i z  kaczką Kwaczką.
Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą… Spotkali kotka Mruczka.
Kotek Mruczek przystaje:
– Dokąd się toczysz, jaje?
– Na wędrówkę.
– Jak mnie weźmiesz z sobą, pójdę i ja z tobą.
– Chodź, kocie Mruczku.

Kic-kic-kic! Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap–szlap!  Tur-tur-tur! 
Wędruje  gęsie  jaje  z  rakiem  Nieborakiem,  z  kogutem  Piejakiem,  kaczką Kwaczką, z kotkiem Mruczkiem.
Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą… Spotkali pieska Kruczka.
Piesek Kruczek przystaje:
– Dokąd się toczysz, jaje?
– Na wędrówkę.
– Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą.
– Chodź, piesku Kruczku.

W wiejskiej  zagrodzie Hyc-hyc-hyc!  Kic-kic-kic!  Klap-klap-klap!  Człap-człap-człap!  Szlap-szlap-szlap!  Tur-tur-tur!
Wędruje  gęsie  jaje  z  rakiem  Nieborakiem,  z  kogutem  Piejakiem,  z  kaczką  Kwaczką,  z  kotkiem Mruczkiem i z pieskiem Kruczkiem.
Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą…
Zmęczyli się, spocili się, spać im się chce…
Napotkali chatkę w lesie.
– Tu będziemy nocowali – powiada gęsie jaje.
Ano, dobrze.
W  progu  położył  się  pies  Kruczek.  Za  piec  wlazł  kotek  Mruczek.  Kaczka  Kwaczka  weszła  do przetaczka.  Kogut  Piejak  tam,  gdzie  kaczka.  Rak  Nieborak  nurknął  do  cebrzyka.  A  gęsie jaje, niewiele myśląc, tur-tur-tur! do popielnika, bo tam najgoręcej.
Usnęli.
Śpią.
Aż tu, co się dzieje! W popielniku jakiś szelest.
To skorupka na gęsim jaju pękła i wyskoczył z niej siodłaty gąsiorek.

 

Rozmowa na temat bajki:
– Jakie zwierzęta wystąpiły w bajce?
– Z kim poszły na wędrówkę?
– Gdzie postanowili nocować?
– Co stało się w nocy?
– Dlaczego skorupka na gęsim jaju pękła?
– Kto wyskoczył ze skorupki?

 

Słuchanie/nauka piosenki “DZIADEK FARMĘ MIAŁ”  (muzykę do tej piosenki i innych znajdziecie Państwo na stronie http://spiewanki.tv/.

 

“Naśladujemy koniki” – ćwiczenia usprawniające narząd mowy.
Siadamy naprzeciwko dziecka i wykonujemy przykładowe ćwiczenia lub według własnego pomysłu, a dziecko naśladuje wykonane miny.
Np.: parskanie, nadymanie policzków i energiczne wypuszczanie powietrza, wypychanie językiem dolnej i górnej wargi oraz policzków, szerokie otwieranie ust.

 

 

Praca plastyczna techniką origami “Świnka” ?
Do wykonania pracy potrzebna będzie kartka A4 (najlepiej różowa).

Jako wprowadzenie do pracy plastycznej można przeczytać dziecku wiersz pt.: “Czystość”.

Malutka świnka w błocie leżała
Przyjaciół żadnych przez to nie miała,
Gdyż ciągle brudna i zaniedbana,
Nigdzie nie była mile widziana.

Flejtuchą wszędzie ją nazywano,
Plecami do niej się odwracano,
Aż świnka wreszcie to zrozumiała
I o swój wygląd w końcu zadbała.

Teraz się myje i dba o siebie,
Mydła używa w każdej potrzebie,
Czyści buciki, ubranko zmienia,
Bieliznę czystą co dzień ubiera.

A odkąd świnka mydła używa,
Flejtuchą nikt jej już nie nazywa.
Więc ten kto nie chce zostać flejtuszkiem,
Niech myje często rączki i buźkę.

Rozmowa na temat wiersza:
– Gdzie leżała świnka?
– Dlaczego nie miała przyjaciół?
– Jak ją nazywano?
– Co postanowiła zrobić świnka, aby nie odwracano się od niej plecami?
– Jak dbać o czystość?
– Jak wygląda świnka i gdzie mieszka?

Zagadki dla dzieci:

  • Duża i łaciata, na zielonej łące. Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce.
    ~Krowa
  • Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi. Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi.
    ~Kura
  • Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana. Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana.
    ~Świnia
  • Lubi owies, lubi siano w stajni rży i parska rano.
    ~Koń
  • Lubię pływać w stawie, każdy z was mnie zna. Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa.
    ~Kaczka
  • Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka, dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka.
    ~Pies
  • Tłustego mleka da nam na serek. I ciepłej wełny da na sweterek …
    ~Owca

 

Ćwiczenie graficzne typu połącz kropki – załączniki “Baranek”,”Kurczaczki”.

 

Kolorowanki ze zwierzętami w załączniku “Kolorowanki – na wsi”.

 

 

 

Pliki do pobrania:

Zdalne nauczanie – tekst na stronę (20.04. – 24.04.)

Zwierzęta wiejskie

Baranek Kolorowanki – na wsi

Kurczaczki

Załącznik 1

 

Pliki w formacie: *.doc

Aby otworzyć plik potrzebny jest program Microsoft Word lub inna alternatywny np. Open Office

 

Pozdrawiamy

Wychowawczynie